VAKANTIEHUIS in MONSCHAU
voor 10 personen

LUXE VAKANTIEHUIS met SAUNA
te MONSCHAU in de EIFEL (Duitsland)

JAHRHUNDERTWEG

Wandelen in luchtkuuroord Monschau..... een verademing

Vanuit Monschau centrum vertrekken verschillende al dan niet bewegwijzerde wandelwegen.
Doch de Jahrhundertweg is er eentje om écht te doen én mogelijk met de ganse familie !
Het pad gaat over (lage) bergen, door dalen, over velden, langs rivieren en door bossen. U bent niet verplicht de hele route uit te wandelen. Onderweg zijn er verschillende mogelijkheden om binnendoor naar Monschau terug te keren.

Onze waardering:
Moeilijkheidsgraad:  **
(voor de ganse familie !!!)
Afstand:                     Korte variant 8,3 km
                                   Korte variant + wandeling 'Rond het stuwmeer' 14 km
                                   Volledige tocht: 18 km (zonder rondwandeling stuwmeer)
Markering:              Zeer goed, met het getal 100 op de weg of op bevestigde plaatjes geschilderd.
                                   Regelmatig een echte houten wegwijzer
 met vermelding "Jahrhundertweg"
                                   Onderstaande beschrijving van de wandelroute beschikbaar in de vakantiewoning

Vertrekpunt: Net buiten het oude centrum van Monschau, bij de grote parking Burgau genaamd (parking glasblazerij).
De start van de wandeling is, wanneer je vanop de straat naar de parking kijkt, de weg links achter de parking. Bij de openbare toiletten.
Opmerking: De wandeling passeert op een 200-tal meter van de vakantiewoning.

DE WANDELING:

Er staat aan het begin van de wandeling een grote steen met een pijl naar links en 100 erbij. Deze 100 is de leidraad tot halverwege de wandeling. Je vind de bordjes regelmatig op je weg terug.
De weg stijgt vanaf de grote startsteen matig, U klimt meteen omhoog over de Pflasterweg, langs de "Bischöfliche Mädchen Realschule St Ursula" (katholieke meisjesschool) en stilaan door het bos. Het rotspad brengt u boven het kurpark naar de oude weg tussen Monschau en Höfen. De klim wordt beloond met een mooi uitzicht over de burcht en een zee van leisteengrijze daken in het dal. Op een gegeven moment kan je links een smal paadje ingaan, dit paadje gaat naar een ander prachtig gezicht over Monschau. Je ziet van hieruit het prachtige klooster recht voor u, en rechts in de verte zie je de ruïne die boven de stad heerst.
Wanneer je trouw de aanduiding 100 volgt, kom je een tiental meter verder een klein watervalletje tegen. We blijven deze weg volgen, redelijk vlak eigenlijk. Wanneer dit weggetje uitkomt bij een een kapelletje (Mariakapel), kiest u de weg scherp naar rechts. Deze weg is gemaakt van kasseien en kronkelt zich een weg naar boven. We gaan nu in de richting van Heidgen, een klein gehucht net boven Monschau en Höfen. We komen in de bewoonde wereld en zien links en rechts enkele typische Duitse huisjes.
De eerste weg rechts laten we aan ons voorbijgaan, maar de tweede, die met de aanduiding "Jahrhundertweg" op een houten bord gegerveerd slaan we rechts in. Deze weg loopt eerst door wat weilanden. Je krijgt links en rechts prachtige vergezichten over de streek rond Monschau. Wanneer de weg het bos induikt, begint hij lichtjes te dalen, tot we op een gegeven moment bij een paar rotsen uitkomen bij een knooppunt van wegen. Deze plaats, Engelsley genaamd, is prachtig wanneer je even bovenop de rotsen gaat staan. Mensen let wel op met kleine kinderen, het kan gevaarlijk zijn !
Je ziet vanaf hier hoe hoog je boven de Ruhr staat, de rivier die Monschau in tweeën snijdt. We gaan terug van de rotsen af en volgen trouw de weg aangeduid met 100.
Deze weg is prachtig, eerst gaat hij door een dun bebost gebiedje, daarna een donker bos, de ene keer stijgend, dan weer dalend. Het is voor elk wat wils, maar het is een prachtig weggetje. Hier en daar passeer je ook rotsformaties.
Nog steeds volg je trouw de 100, en wanneer de pijl naar beneden wijst begin je aan het prachtigste stuk van de ganse wandeling. Het smalle paadje kronkelt zich een weg naar beneden, langs prachtige rotsformaties, de ene keer steil dalend, dan weer trapjes. Het is een ware beproeving voor de ganse familie. Let wel op, het kan er glad zijn!
U ziet nu waar u naartoe moet, gans naar beneden naar de Ruhr.
Eens volledig beneden aangekomen kiezen we voor de brede weg links.
Beneden aangekomen kan u eventueel het bruggetje oversteken en even pauseren bij en drankje in het witte hotel-restaurant "Perlenau".

------------------------

Opmerking:
Hier kan u de weg ook naar rechts nemen richting Monschau (is niet meer Jahrhundertweg !!)

Vanaf nu verandert de wegaanduiding wel van 100 naar A1. De weg gaat eerst vlak langs de rivier, tot aan een wegsplitsing. Hier is het gedaan met lachen, we nemen de rechtse weg. De weg stijgt matig tot in de helft, hier begint het stevig stijgende stuk tot boven. Puffen en zweten, dat is nu de boodschap. Eens boven, merk je misschien waar we zijn, we staan terug op het weggetje van daarstraks. Maar in plaats van deze rechts te volgen, gaan we linksaf.
Tot aan de rotsen van Engelsley, want hier kiezen we voor rechtdoor. Deze weg daalt zeer lichtjes, en een eindje verder komen we aan de volgende rotsformatie, Teufelsley genaamd. Onze weg, die aangeduid is met een zwarte pijl op een wit plaatje en nummer 12, daalt matig.
We komen nu stilaan terug boven de stadskern van Monschau, en al gauw zien we waar we naartoe moeten, de parking. Na nog een stukje iets steviger dalend, komen we dan ook terug bij de parking uit.

--------------------------

Vervolg Jahrhundertweg:

Aan het hotel Perlenau nemen we de wandelweg naar links en volgen het flink stromend riviertje. Zo bereikt u een stuwmeer., de Perlenbachtalsperre, die de wijde omgeving van drinkwater voorziet. Bij de dam stort het water zich soms met veel kabaal over een aantal trappen in de diepte. Het meer zelf ligt er, te midden van hoge sparren, stilletjes bij.
Wie dat wil kan hier nog zes kilometer aan zijn wandeling toevoegen. Indien niet neemt u rechts over de dam tot de drukke weg A4. Daar neemt u enkele tientallen meters naar links en steekt net voor het kruispunt de weg over (is ook bewegwijzerd "100").
Nu volgen we een bospad omhoog. Dit klimmen duurt een poosje tot u aan een kruispunt komt, min of meer al in open veld. Hier gaat de weg over een asfaltweg naar rechts. Het uitzicht is hier zeer weids en de koeien in de weiden zullen u zeker een leuke afwisseling vinden....
Terug aan het einde weg slaat u rechts af. Aan de boerderij die u ziet kan u terug even verpozen bij een ijsje of een drankje.
Na nog een stukje open veld verdwijnt het pad terug in het bos. Aan de eerstvolgende splitsing kan u rechtddor gaan en de houten wegwijzer "Monschau" volgen. Het pad daalt dan snel tot u uitkomt bij de voormalige fabriek Dreistegen aan de autoweg. Vandaar volgt u het voetpad tot de parking waar de wandeling begon. U heeft nu, zonder de wandeling rond het meer, 8,3 km gewandeld.

Wil u de volledige Jahrhundertweg volgen, dan neemt u aan de splitsing links ("100" volgen....). Na het stukje bos loopt u terug door weilanden, passert een boerderij die een deel van de weg als veedrift gebruikt en stijgt flauwtjes op naar een bosrand.
"Trigonometrisch punt" zegt een bordje dat tussen drie paaltjes is neergezet. Wie dit punt beschadigd kan rekenen op 2.500 € boete, luidt de tekst. Een heidepaadje lijkt rechtstreeks naar een wit gebouwencomplex te leiden, dat uiteraard bekroond wordt door leistenen daken. Reichenstein, is de naam van dit voormalige klooster. Het pad buigt echter naar het zuiden af, duikt een hoog opgaand naaldbos in en volgt de oever van de Ruhr. Waar het pad op de autoweg stuit, staat aan de overkant een achthoekige kapel die gewijd is aan de heilige Norbertus. Ook hier dient zich een mogelijkheid aan om naar Monschau af te steken; u hoeft alleen een fietspad te volgen (= 4,5 km tot Monschau)

Vanaf de parkeerplaats aan de weg slingert zich een paadje door het bos dat de Vennbahn kruist, een oud niet meer in gebruik zijnde spoorlijntje sinds 2002 dat de grens tussen Duitsland en België markeert.
Op Belgisch grondgebied prijkt op een rotspartij, die als boeg van een schip uit de grond oprijst, een enorm wit kruis. Door middel van een in de rotsen uitgehouwen wenteltrapje en een primitief bruggetje kunt u tot bij het kruis komen.... Rondom strekken de bossen en de velden zich tot in de einder uit.
U moet nu terug naar de parkeerplaats. Noodgedwongen omdat "100" dat zo wil, volgt u een stukje asfalt. Bij een aquaduct maakt het wandelpad zich weer van de autoweg los. U heeft nu de kans om Reichenstein nader te bekijken. Een poort leidt naar een grote besloten binnenplaats , waar een diepe stilte heerst, ondanks het feit dat de witheren sinds 1802 hun biesen hebben gepakt en er nu een houtvesterij is gevestigd.
Het pad overbrugt een beekje en legt vervolgens beslag op de linkeroever van de Hühr. Het negeert een houten brug die een stroomversnelling van wit schuimend bruin water overspant. Het oeverpad probeert de Rühr zo dicht mogelijk te volgen, wat niet altijd lukt, omdat de rivier geregeld uit haar bedding treedt en omdat menige voormalige woudreus de doorgang belet...

Na een paar kilometer is het tijd voor een slotakkoord: een steile klim over een armbreed paadje naar een bergkam. Daar staat een schuilhut klaar om u op te vangen.
Het slotakkoord klinkt tenslotte misschien nog een beetje na als u bij het brouwerijmusem in de St-Vither-Strasse Monschau terug binnen komt...

Eindoordeel: Prachtige wandeling geschikt voor de ganse familie. Kinderwagens kunnen helaas niet mee.
Er zijn wel hier en daar wat moeilijkere stukken, maar aan een gezapig tempo lukt het wel.
Omdat het mogelijk is op bepaalde punten terug naar Monschau te keren kan u zelf het aantal te wandelen km bepalen.
Een volledige routebeschrijving is beschikbaar in de vakantiewoning.

Véél wandelplezier en veel goede lucht toegewenst !

Gunter Van Hecke
Haus Mühlenberg Monschau

ONZE GEGEVENS

FIETSTIP

Stippel uw fietsroute uit met het knooppuntennetwerk of fiets langs de prachtige Vennbahn.